Blandad information

För frågor som inte besvaras nedan, vänligen ring SBC kundtjänst 0771-722 722  Öppet vardagar 07.00-21.00. Alla medlemmar har också möjlighet att skapa inloggning på https://www.sbc.se/

Skyddsrum

Vi har inget skyddsrum i fastigheten, men det finns gott om skyddsrum i Luthagen, i andra byggnader intill våran. Det finns bland annat en på Götgatan 11 och en på Götgatan 14. De ”tillhör” ingen, utan är öppna för alla.

På MSBs hemsida (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) finns en karta med detaljerad information om varje skyddsrum, vad man bör tänka på och annan bra information att veta. 

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-forsvar/befolkningsskydd/skyddsrum/hitta-ditt-narmaste-skyddsrum/

Taggar, nycklar, lås och säkerhetsdörrar

Borttappade taggar behöver spärras så obehöriga inte kan komma in i fastigheten. Kontakta genast styrelsen när detta händer. Vi behöver numret på de kvarvarande taggarna. Det är numret som det står "AM" framför på taggen.

För nycklar till lägenheten om det är en säkerhetsdörr kontakta Anna Ericsson tfn: 0733 54 74 78 anna@woodsteel.se. För andra nycklar ta kontakt med en låssmed, eller Certego.

Borttappade nycklar till postbox anmäls till Din Box, tel 08-698 39 00. En låssmed kommer och byter cylindern.

Nyckel och cylinder till tvättbokningen kan beställas via Uppsala Elektriska Lindareverkstad, tel. 018-13 19 02.

Kostnader betalas av lägenhetsinnehavaren. Vid övriga frågor angående nycklar eller lås kontakta styrelsen.

Byte av ytterdörr till säkerhetsdörr betalas av lägenhetsinnehavaren. Kontakta styrelsen i förväg för mer information!

Säkerhetsdörrar

Om ni är i behov av service eller vill köpa en säkerhetsdörr, kontakta Anna Ericsson 0733 54 74 78 anna@woodsteel.se.

Rörmokeriarbeten

Om ni är i behov av rörmokare, kan ni anlita Björn Zackrisson på Zackes Rör tfn:070-630 65 00 78. Ni kan också ni felanmäla hos SBC vid t.ex. akuta ärenden utanför arbetstid. 

För arbeten i bostadsrättslägenheten betalar ägaren själv åtgärden.

Element

Alla element i huset är en del av ett styrsystem för energibesparing, ni skall därför inte lufta eller försöka tömma elementen själva.

Vid problem med elementen behöver ni felanmäla hos SBC eller gå till https://gota-uppsala.bostadsratterna.se/felanmalan.

Tele2/Comhem bredband, telefoni och TV

För felanmälan vid problem med bredband, telefoni eller TV ring 90 222 eller gå in på https://www.tele2.se/kundservice/kontakt

Föreningens Bostadsrättsförsäkring

Trygg Hansa

Höga ljud (musik m.m.)

Tänk på att inte störa era grannar. För allas trevnad ska det vara tyst och lugnt i huset mellan kl 22.00 och 07.00.

Informera grannarna i förväg om fest anordnas.

Undvik också att kasta glas sent på kvällen då det låtar mycket.

Rökning

Tänk på att visa hänsyn om ni röker, så era grannar slipper röklukt i sina lägenheter.

Gemensamma utrymmen

Det är inte tillåtet att placera privata ägodelar på allmän plats på vinden eller i källaren. Det kan innebära stora problem och bryter mot brandföreskrifterna.

Klotter eller annan skadegörelse

Om skadegörelse uppmärksammas eller om risk för sådan föreligger, kontakta snarast styrelsen. Klotter och annan skadegörelse polisanmäls av föreningen.

Grillar och trädgårdsmöbler

Två gemensamma utegrillar finns nedanför ingången i 3A som kan användas på gården. Ha alltid vatten i närheten när grillarna används. Gallren måste rengöras ordentligt efter användning och slocknade kolrester ska slängas.

Sommartid har medlemmarna tillgång till två uppsättningar trädgårdsmöbler. Om möblerna flyttas omkring se till att de står på rätt plats efter användandet.

Namn vid lägenhetsdörren

Vi skall ha enhetliga namn vid lägenhetsdörren. För utlåning finns en Dymoapparat. Kontakta någon i styrelsen

På postfacket ansvarar fastighetsförvaltaren för namn etc. Vänligen ändra inte själv, utan felanmäl om det inte är korrekt. 

Markiser, balkongskydd, parabol, inglasning, belysning utanför lägenheten etc.

Se 44 § Övriga anordningar i Stadgarna

Anordningar som luftvärmepumpar, markiser, balkong- inglasning, belysningsarmaturer, solskydd, parabol- antenner och annat får sättas upp endast efter styrelsens skriftliga godkännande. Bostadsrättshavaren svarar för skötsel och underhåll av sådana anordningar. Om det behövs för husets underhåll eller för att fullgöra myndig- hetsbeslut är bostadsrättshavaren skyldig att, efter uppmaning från styrelsen, demontera sådana anordningar på egen bekostnad.

Om medlemmen önskar borra i fasad eller balkong kräver även detta tillstånd av föreningen. Generellt sett beviljas dock inte någonting som påverkar i fasaden på fastigheten.

För belysning på balkong krävs även medgivande från grannar såväl som ifrån styrelsen.

Innan beställning och uppsättning skall detta anmälas till information@brfgota.styrelseproffset.se för att säkerställe enhetlighet i färger och utseende.

Två tvättstugor

En liten tvättstuga med en maskin, en torktumlare och ett torkskåp finns i källaren mellan ingång 1A och 1B.

En stor tvättstuga med fyra maskiner, en torktumlare, ett torkrum och en elektrisk mangel finns mellan ingång 3A och 3B.

Nyckel till respektive tvättstuga finns i nyckelskåpen utanför tvättstugorna.

Bokning

  • Bokad tid som ej tagits i anspråk inom en timme får användas av annan medlem.
  • Endast en tvättid åt gången får bokas.

Tider

  • Tvättning och torkning får ske endast inom de tider som finns uppsatta på bokningsschemat.

Rengöring och städning

  • Respektera de rengörings- och städanvisningar som finns i respektive tvättstuga.
  • P.g.a. brandrisken måste torktumlarens filter rengöras efter varje användningstillfälle.

Trasiga maskiner eller problem med städmaterial m.m.

  • Kontakta en styrelserepresentant, om problem uppstår.

Bokningscylindrar till tvättstugorna

  • Alla bostadsrättsinnehavare måste använda bokningscylindrar vid bokning av tvättider.
  • Cylindrar kan beställas via Uppsala Elektriska Lindareverkstad, tel. 018 - 13 59 01.
  • Vid beställning uppges det nummer som står högst upp till vänster på bokningstavlan, färgen på brickan som ska sitta på cylindern samt lägenhetsnummer.
  • Kostnaden för en ny cylinder betalas av bostadsrättsinnehavaren.

Bastu

  • Det finns en bastu i källaren bredvid den lilla tvättstugan mellan ingång 1A och 1B.
  • Bastunyckeln finns på samma ställe som nyckeln till tvättstugan. 
  • Tid bokas på bokningslappen utanför dörren.
  • Bastun ska rengöras ordentligt efter användning.

Vatten

Kommunen har undersökt och testat vattnet i kranarna - och kommit fram till att det varken är hälsovådligt eller farligt, trots att det kan lukta och smaka illa.

Övriga frågor

1. Planerar ni att ändra avgiften framöver?

Svar: Inga förändringar i avgiften finns planerade i dagsläget

2. Vad ingår i månadsavgiften?

Svar: I månadsavgiften ingår värme, vatten och kabel-TV (här ingår: bredband 50-100MBit, IP-telefoni samt TV-Bas). De boende måste själva teckna elavtal och hemförsäkring.

3. Finns det några hyresrätter i föreningen?

Svar: Nej det finns endast bostadsrätter i föreningen

4. Finns det några lokaler som ni hyr ut?

Svar: Nej

5.  Tillåter ni juridiska personer att köpa bostadsrätt i er förening?

Svar: Nej, vi godkänner endast fysiska personer som medlemmar i föreningen

6. Vad har ni för policy gällande ägandeskap? Tillåter ni att föräldrar äger del i barns lägenhet?

Svar: Vi godkänner att någon annan än den boende står med som ägare på lägenheten, den boende måste dock stå som ägare av minst 10%.

7. Har ni några kommande renoveringar inplanerade för innevarande år?

Svar: Det är inga renoveringar planerade utöver det som ingår i underhållsplanen.

8. Finns det några obligatoriska sysslor för medlemmarna? Tex. gemensamt städ av trapphus

Svar: Det finns inga obligatoriska sysslor för medlemmarna men alla ansvarar för att trapphusen och källaren hålls i bra skick.

9.  Finns det några parkeringar som tillhör föreningen?

Svar: Nej, föreningen har inga egna parkeringsplatser. De boende kan ansöka om boendeparkering hos Uppsala kommun för att få stå på
närliggande parkeringar till reducerat pris. Vänligen se https://www.uppsala.se/Boende-och-trafik/Trafik-och-gator/boendeparkering–sok-tillstand/

Synpunkter/frågor

Styrelsen tar gärna emot synpunkter och frågor samt motioner till årsmöten skickas till information@brfgota.styrelseproffset.se eller läggs i föreningens postbox i uppgång 3B.