Skador i lägenheten
Nedan beskrivs den normala gången efter inträffad skada. Avvikelser härifrån kan ske efter särskild överenskommelse med örsäkringsbolagets handläggare.
Vid kontakter med försäkringsbolaget, ange alltid ert försäkringsnummer!
1. Akuta åtgärder
När en skada inträffar ska försäkringstagaren omgående vidta åtgärder för att förhindra skadans spridning, t ex vid en vattenskada stänga av vattnet, ringa efter rörmokare m m. Vid inbrott ska alltid polisanmälan ske för att senare kunna biläggas skadeanmälan.
2. Skadeanmälan till försäkringsbolaget
Vid alla typer av skador gör föreningen skadeanmälan direkt till försäkringsbolaget, se särskild kontaktinformation. OBS! Kom ihåg att ange ert försäkringsnummer!
3. Beställning av reparation
När anmälan är gjord (och besiktning sker) behöver försäkringsbolaget ha en uppfattning om hur mycket återställandet kan komma att kosta. Det kan ske på flera sätt. Antingen ber de er att inhämta minst två offerter från lämpliga entreprenörer. Ett annat alternativ är att försäkringsbolaget kan komma att anvisa en entreprenör som åtgärdar skadan. Försäkringsbolaget har i många fall ramavtal med
ett antal entreprenörer med stor erfarenhet av skadereparationer och som kan upprätta en kalkyl för återställandet i ett kalkylsystem som heter MEPS.
Vill föreningen anlita en annan entreprenör än den som försäkringsbolaget föreslår så går detta i de flesta fall bra. Vårt råd är dock att ni i förväg kommer överens med försäkringsbolaget om detta. Om den entreprenör som föreningen anlitar är dyrare än försäkringsbolagets entreprenör så får föreningen själv stå för den merkostnaden.
4. Fakturering av reparationsarbetet
Efter genomförd reparation ställer entreprenören ut en faktura på försäkringstagaren. Kopior av fakturan, inklusive underlag, sänds därefter till handläggaren på försäkringsbolaget. Det kan vara klokt att ha en telefonkontakt med handläggaren, så att man kan komma överens om vilket material handläggaren behöver från föreningen och på vilket sätt ersättningen lämpligast betalas ut.
Om skadad del av fastigheten avser momspliktig lokal, ersätter försäkringsgivaren ej momsen, då föreningen har rätt att lyfta av denna.
För mer information se Skaderutiner Bostadsrättsföreningar 2020.pdf samt Viktig information till dig som är bostadsrättshavare 2020.pdf